Veelgestelde Vragen over Auto Huren | Enterprise Rent-A-Car

Veelgestelde vragen over auto huren

Vragen over autohuur? Op deze pagina hebben we de meest voorkomende vragen en antwoorden over auto huren op een rijtje gezet. Omdat we al 60+ jaar bestaan zijn dit er aardig wat, dus hebben we ze verdeeld over drie categorieën: voor, tijdens en na het auto huren.

Veelgestelde vragen over auto huren

Voor het auto huren

Wat heb ik nodig om een auto te huren?

Om een auto te huren heb je het volgende nodig: 1. Een geldig identiteitsbewijs (ID of paspoort); 2. Een geldig rijbewijs; en 3. Een creditcard met een vervaldatum van min. 3 maanden na de retourdatum van je huurauto.

Hoe oud moet je zijn om een auto te huren?

Auto huren kan vanaf 18 jaar. In enkele huurautocategorieën geldt een leeftijdsgrens van 25. We hebben onze boekingstool zo ingesteld dat je gewoon de huurauto's te zien krijgt die in jouw leeftijdscategorie vallen.

Welke voorwaarden gelden voor mijn rijbewijs bij het huren van een auto?

We vragen huurders om op de eerste huurdag min. 1 jaar een rijbewijs te hebben. Je rijbewijs moet geldig zijn. Als je rijbewijs niet in Romeinse letters geschreven is, is er ter verificatie ook een internationaal rijbewijs nodig. Het internationale rijbewijs dient meegenomen te worden naast het reguliere rijbewijs.

Hoe zit het met borg van de huurauto?

Bij elke huurauto is een borg nodig. Bij het invullen van de huurovereenkomst vragen we om een geldige creditcard; hierop reserveren we de borg. De borg verschilt per categorie. Als je graag vooraf wil weten hoeveel de borg precies is, kan je altijd contact opnemen met je huurlocatie naar keuze.

Hoe zit het met verzekeringen van de huurauto?

Bij Enterprise Rent-A-Car krijg je zonder extra kosten de volgende verzekeringen: Damage Waiver, Wettelijke aansprakelijkheidsverzekering en Diefstalbescherming. Tijdens het boeken vind je ook meer informatie over wat de verzekeringen precies inhouden. Ook kan je tijdens het boeken meerdere verzekeringen toevoegen.

Zijn er extra kosten die niet online vermeld staan?

Bij Enterprise Rent-A-Car word je nooit verrast door extra kosten. Alle kosten en waar ze bij horen vind je overzichtelijk terug tijdens het boeken. Mocht er iets niet helemaal duidelijk zijn, neem gerust contact op.

Hoe kan ik betalen voor mijn huurauto? Wat zijn de betalingsmogelijkheden?

Bij Enterprise Rent-A-Car in Nederland kunnen betalingen worden gedaan met alle niet-prepaid creditcards van Visa, MasterCard, American Express en Diners Club. De creditcard moet op naam van de huurder staan.

Kan ik een huurauto ophalen of terugbrengen buiten openingstijden?

Bij Enterprise Rent-A-Car kan je auto's gratis en eenvoudig buiten openingstijden terugbrengen. Je parkeert op onze parkeerplaats, doet je auto op slot en laat de sleutel achter in de dropbox. Ophalen buiten openingstijden kan ook; neem hiervoor contact op met je ophaallocatie. Hierbij gelden wel aanvullende kosten.

Kan ik een extra bestuurder aan mijn reservering toevoegen? Hoeveel kost dit?

Ja! Je kan aan de balie bij het ophalen van je huurauto aangeven dat je een extra bestuurder wil, het betreffende rijbewijs van je extra bestuurder laten zien en het is geregeld. De kosten voor een extra bestuurder zijn €4,- per dag + 21% btw (totaal €4,84).

Biedt Enterprise Rent-A-Car one-way autoverhuur aan?

Je kan inderdaad je huurauto terugbrengen op andere locaties; tijdens het boeken kan je eenvoudig een andere terugbrenglocatie selecteren. Tijdens het boeken zie je ook eventuele kosten van terugbrengen op andere locaties terug. Al geboekt? Je kan ook terugbreng- en ophaallocaties van een bestaande boeking wijzigen

Hoe verander of annuleer ik mijn huurauto reservering?

Je kan eenvoudig online je boeking wijzigen of annuleren. Goed om te weten: je boeking veranderen kan leiden tot een kostenverschil; check dit altijd even voor je op bevestigen klikt. Als je al op pad bent met je huurauto en je wil de boeking wijzigen, kan je contact opnemen met de locatie waar je je auto hebt opgehaald.

Mijn vlucht is vertraagd en daarom ben ik te laat om mijn auto op te halen. Wat nu?

Voeg altijd contact- en vluchtgegevens aan je boeking toe, zodat we bij eventuele vertraging in overleg met jou voor je open kunnen blijven. De eerste 30 minuten die we voor je openblijven zijn kosteloos.

Kan ik de huurauto voor iemand anders komen ophalen?

De huurauto voor iemand anders ophalen is mogelijk als degene die de auto ophaalt als hoofdbestuurder op het huurcontract komt te staan, en degene voor wie de huurauto eigenlijk is, als tweede bestuurder. Dit omdat rijbewijs, creditcard, identiteitsbewijs en huurcontract op één naam dienen te staan.

Kan ik extra's huren, zoals kinderzitjes en GPS?

Ja, dat kan! Tijdens het boeken zie je alle extra's die van toepassing zijn op de door jou geselecteerde huurauto. Voor de kinderzitjes raden we aan contact op te nemen met de ophaallocatie om de maat door te geven.

Kan ik ook bij jullie terecht voor winterbanden / sneeuwbanden?

Je kan bij Enterprise Rent-A-Car terecht voor all-season banden. Hiervoor kan je contactopnemen met de locatie waar je je huurauto ophaalt. Meer weten over de noodzaak van winterbanden tijdens je buitenlandse reis? Dan adviseren we contact op te nemen met de betreffende buitenlandse vestiging; zij kunnen je het beste helpen.

Kan ik mijn huisdier meenemen?

Enterprise Rent-A-Car is huisdiervriendelijk: je huisdier kan gewoon mee de huurauto in. We raden wel aan om je huisdier in hun reistas te houden en de auto haarloos en zonder happen uit het interieur terug te brengen. Zo voorkom je eventuele herstel- of schoonmaakkosten.

Tijdens het auto huren

Mag ik in mijn huurauto naar andere landen rijden?

Naast Nederland kan je zonder extra kosten rijden in: Andorra, Oostenrijk, België, Denemarken, Finland, Frankrijk (vasteland), Duitsland, Italië (vasteland), Liechtenstein, Luxemburg, San Marino, Spanje (vasteland), Zweden, Zwitserland, Groot Brittannië en het Vaticaan.

Als je naar Tsjechië, Kroatië, Polen, Slowakije of Slovenië wil, is toestemming nodig en gelden aanvullende kosten (€5,- per dag + 21% btw (totaal €6,05)). Ook is dit enkel mogelijk voor bepaalde auto's. We raden aan om contact op te nemen met je ophaallocatie voor meer informatie.    

Ik wil mijn huurauto later of eerder terugbrengen. Wat nu?

Als je je huurauto langer wil houden, kan je contact opnemen met je ophaallocatie.

Bij eerder terugbrengen krijg je bij Enterprise Rent-A-Car je autohuurkosten terug; je betaalt alleen voor de periode dat je de auto hebt gehad. Hierbij tellen we per 24 uur. Als de inleverdatum en -tijd 22/8 om 22:00u is, en je levert de auto op 19/8 voor 22:00u in, dan krijg je 3 dagen autohuur terug. Belangrijk om te weten: dit geldt alleen als je direct via Enterprise Rent-A-Car boekt.    

Als ik te laat ben met het terugbrengen van mijn huurauto, wat dan?

Goed nieuws: als je onverhoopt te laat bent, is er ongeveer een half uur uitloop. Stel, de afgesproken inlevertijd is 10:00u, dan kan je hem nog inleveren tot 10:30u. Daarna gaan er weer nieuwe tarieven gelden. We raden wel altijd aan om contact op te nemen als je vermoedt dat je te laat zal zijn. 

Is het de bedoeling dat ik tank voor ik de huurauto terugbreng?

Yep: je krijgt een volle tank mee en we vragen ook om een volle tank bij het terugbrengen van de huurauto. Je kan natuurlijk ook door ons laten doen; dit bedraagt dan €2,75 per liter (exclusief btw).

Na het auto huren

Hoe kan ik een kopie van de factuur krijgen?

De factuur wordt automatisch naar je opgegeven e-mailadres verstuurd. Ook kan je het bij de verhuurlocatie waar je je huurauto terugbrengt laten uitprinten. Factuur kwijt? Hiervoor raden we aan om contact op te nemen met de verhuurlocatie waar je je huurauto hebt opgehaald.    

Wat gebeurt er als ik een boete krijg?

De boete komt bij ons binnen. Afhankelijk van de soort boete zijn er twee processen mogelijk:
1. Wij informeren je per e-mail over de boete en hierbij ontvang je direct de factuur. De boete + administratiekosten (€25 + 21% btw, totaal €30,25) worden van je creditcard afgeschreven. 

2. Wij informeren je per e-mail over de boete. Je ontvangt de boete zelf van de instantie die de boetes uitschrijft. De administratiekosten (€25 + 21% btw, totaal €30,25) worden van je creditcard afgeschreven.    

Mocht je een mail krijgen over een boete of er is een bedrag afgeschreven en je hebt hier vragen over, dan horen we het natuurlijk graag. In dat geval kan je te allen tijde contact met ons opnemen.    

Ik heb iets achtergelaten in mijn huurauto. Wat nu?

Bij verloren voorwerpen raden we aan om contact op te nemen met de locatie waar je je huurauto hebt ingeleverd; om je zo snel mogelijk te helpen, regelen we Lost & Found op lokaal niveau.    

Hoe wordt schade aan de huurauto gemeten?

We laten je natuurlijk niet betalen voor normale slijtage. Daarom gebruiken we een Damage Evaluator Tool: een kaart die we op de huurauto leggen om vast te stellen of iets slijtage of schade is. Is iets kleiner dan de aangegeven cirkels op de Damage Evaluator Tool, dan valt het onder normale slijtage.