Boetes en schades
WAT GEBEURT ER ALS IK EEN BOETE KRIJG?
De boete komt bij ons binnen. Afhankelijk van de soort boete zijn er twee processen mogelijk:
1. Wij informeren je per e-mail over de boete en hierbij ontvang je direct de factuur. De boete + administratiekosten (€25 + 21% btw, totaal €30,25) worden van je creditcard afgeschreven.
2. Wij informeren je per e-mail over de boete. Je ontvangt de boete zelf van de instantie die de boetes uitschrijft. De administratiekosten (€25 + 21% btw, totaal €30,25) worden van je creditcard afgeschreven.
Mocht je een mail krijgen over een boete of er is een bedrag afgeschreven en je hebt hier vragen over, dan helpen we je natuurlijk graag. Stuur in dat geval alsjeblieft een e-mail naar customercare@enterprise-netherlands.com met je volledige naam en je huurdata.
HOE KAN IK BEZWAAR AANTEKENEN / IN BEROEP GAAN TEGEN EEN BOETE?
Als je tegen je boete in beroep wil gaan, is het belangrijk om te weten dat dit alleen mogelijk is door persoonlijk contact op te nemen met de autoriteiten die de betreffende boete uitgeschreven hebben. Je kan hun contactinformatie vinden op je boete.
HOE MEET JE SCHADE AAN EEN HUURAUTO?
We meten schade aan een huurauto met een Damage Evaluator Tool. Dit is een kaart die we op de huurauto leggen zodat we op een eerlijke en consistente manier vast kunnen stellen of iets schade of normale slijtage is, waar we onze klanten natuurlijk niet voor belasten. Hieronder zie je de Damage Evaluator Tool, inclusief informatie met betrekking tot wat er als schade gezien wordt en wat niet.
HOE WORDEN PARKEERBOETES UITGESCHREVEN?
Er zijn mobiele parkeerscanners die rondrijden om te controleren of auto’s legaal geparkeerd staan, door de kentekenplaten te scannen. Als ze detecteren dat een auto zonder betaling geparkeerd staat, of de parkeertijd is verlopen, wordt er een boete uitgeschreven en verstuurd naar de vergunninghouder van het voertuig. Papieren boetes worden uitgefaseerd. Als een parkeerboete uitgeschreven wordt gedurende jouw huurperiode, word je daarvan geïnformeerd via e-mail van onze boeteafdeling.
HOE WORDEN SNELHEIDSBOETES UITGESCHREVEN?
In Nederland worden de wegen gemonitord door snelheidscamera’s en trajectcontroles. Deze meten je snelheid, en als deze over de limiet is, dan wordt er een boete uitgeschreven en verstuurd naar de vergunninghouder van het voertuig.
WAAR KAN IK MIJN AUTO PARKEREN IN NEDERLAND?
In Nederland hebben we straten met parkeerautomaten, ondergrondse parkeergarages, open parkeerplekken, enzovoorts. Omdat veel parkeerplekken betaald zijn, raden we vriendelijk aan om altijd te checken of je moet betalen voor je je auto achterlaat, om boetes te voorkomen.
MOET IK TOL BETALEN / ZIJN ER TOLWEGEN IN NEDERLAND?
Nee, in Nederland hoef je nergens tol te betalen; we hebben geen tolwegen.
HOE KAN IK IN DE TOEKOMST BOETES VOORKOMEN?
Nederland is erg streng met betrekking tot verkeersregels. Om boetes te voorkomen, raden we vriendelijk aan om de snelheidsborden altijd goed in de gaten te houden, omdat snelheidslimieten verschillen tussen EU-lidstaten én tussen verschillende soorten wegen. Daarnaast dient er in de meeste gevallen betaald te worden voor parkeren. Kijk daarom altijd goed om je heen voor de parkeermeter en let op waar je precies voor betaalt: voor veel parkeerplaatsen geldt dat je per uur betaalt.
HOE KAN IK VOOR MIJN BOETE BETALEN?
Er zijn twee scenario’s: er dient betaald te worden aan het CJIB of er dient betaald te worden aan ons bij Enterprise.
- Als de boete aan het CJIB betaald dient te worden, dient de boete direct aan hen betaald te worden zodra je de boete thuis ontvangt. Je ontvangt de boete op het adres dat opgegeven is bij het maken van je boeking. Je kan hun accountinformatie terugvinden op de ontvangen boete.
- Als de boete aan ons betaald dient te worden, brengen we dit in rekening op de creditcard die gebruikt was om de reservering te maken. We informeren je hierover via het e-mailadres dat opgegeven is bij het maken van de boeking.
Belangrijk om te weten is dat er in beide gevallen administratiekosten van €30.25 van toepassing zijn. Dit is vanwege het feit dat onze Boeteafdeling alle boetes individueel moet behandelen. Als de transactie op de creditcard niet succesvol is, dan sturen we je een berichtje met het vriendelijke verzoek om een overschrijving te doen, met alle benodigde informatie.
WAAROM WORDEN ER ADMINISTRATIEKOSTEN (ADMIN FEE) IN REKENING GEBRACHT NAAST DE BOETE?
De administratiekosten worden standaard toegepast bij elke ontvangen boete. Het wordt in rekening gebracht omdat we een speciaal team hebben dat toegewijd is aan het individueel verwerken van deze documenten, ervoor zorgend dat de correcte informatie naar de autoriteiten wordt verstuurd.
IN WAT VOOR CONDITIE IS MIJN HUURAUTO ALS IK ‘M KOM OPHALEN?
Wanneer je naar de locatie komt, is je auto schoon en ready to go! Voor je op pad gaat zullen we eerst samen uitvoerig je auto inspecteren, zodat je er zeker van kan zijn dat eventuele schade goed vastgelegd is voor je wegrijdt.
WAT KAN IK HET BESTE DOEN ALS IK DE VERKEERDE BRANDSTOF IN MIJN HUURAUTO HEB GEDAAN?
Als je de verkeerde brandstof in je auto hebt gedaan, raden we je vriendelijk aan om contact op te nemen met Pechhulp. Je kan hun nummer vinden op de sticker op je dashboard, en op het papieren hoesje om je contract. Pechhulp is 24/7 bereikbaar.
Belangrijk om te weten: als het nodig is voor Pechhulp om naar je toe te komen om je verder te helpen, kan het zijn dat er aanvullende kosten gelden. Voor meer informatie kan je het volgende artikel bekijken: Wat wordt gedekt door Roadside Assistance (pechhulp)?
WAT MOET IK DOEN ALS IK SCHADE HEBT VEROORZAAKT AAN MIJN HUURAUTO?
Als je je huurauto hebt beschadigd, vragen we je vriendelijk om bij het terugbrengen van je huurauto het Change of Condition Form in te vullen; dit is een formulier dat ingevuld dient te worden als er iets veranderd is aan de conditie van het voertuig.
Als je betrokken bent geweest in een ongeluk, is het ook nodig om de European Damage Form (Europees schadeformulier) volledig in te vullen, samen met de derde partij. Voor vragen kan je altijd bellen naar +31 20 740 0950.
WAT ALS IK DE AUTO VAN IEMAND ANDERS BESCHADIGD HEB?
Als je de auto van iemand anders beschadigd hebt, vragen we je vriendelijk om de Change of Condition Form in te vullen wanneer je terugkomt naar de locatie om je eigen auto weer in te leveren. Als je betrokken bent geweest in een ongeluk, is het ook nodig om de European Damage Form (Europees schadeformulier) volledig in te vullen, samen met de derde partij.
WAT ALS IEMAND ANDERS SCHADE AAN MIJN HUURAUTO VEROORZAAKT?
Er is een schadeformulier in elke huurauto; we willen je vriendelijk vragen om beide kanten in te vullen samen met de partij die verantwoordelijk is voor de schade aan je auto. In dit geval is het noodzakelijk om je auto binnen openingsuren terug te brengen, zodat het schadeformulier direct aan ons team overhandigd kan worden.
Belangrijk om te weten: in geval van schade wordt het volledige eigen risico van je creditcard afgeschreven. Indien de reparatie uiteindelijk voor een lager bedrag gerealiseerd kan worden, zal het verschil gecrediteerd worden.
WAT ALS MIJN AUTO OF DELEN VAN MIJN AUTO GESTOLEN ZIJN?
Als je auto of delen van je auto gestolen zijn, raden we vriendelijk aan om direct contact op te nemen met de politie (in Nederland kan je hiervoor 112 bellen), zodat je aangifte kan doen. Laat ons team daarnaast bij terugkomst op de locatie weten wat er is gebeurd.
HOE KAN IK MEER INFORMATIE AANVRAGEN OVER MIJN SCHADECLAIM?
Voor meer informatie over je schadeclaim raden we vriendelijk aan om contact op te nemen met de schadeafdeling via customercare@enterprise-netherlands.com.
HOE KAN IK BEZWAAR AANTEKENEN TEGEN MIJN SCHADECLAIM?
In het belang van overzichtelijkheid, traceerbaarheid en zodat meerdere collega’s van de schadeafdeling te allen tijde in je claim kunnen duiken, raden we vriendelijk aan om bezwaar aan te tekenen via e-mail: damage@enterprise-netherlands.com.
Als je een vraag hebt over je schadeclaim, voor de meest snelle service hebben we een overzicht gecreëerd van de berichten die we het vaakst ontvangen:
- Hoeveel rekenen jullie voor schade? We hebben een schatting van hoeveel schade zal kosten om te repareren per autocategorie en per soort schade. Omdat dit alleen een schatting is, kunnen de kosten van de reparatie bijvoorbeeld lager uitvallen, waarbij het verschil terugbetaald wordt. Om zo transparant mogelijk te zijn hebben we hieronder onze Damage Repair Cost Matrix toegevoegd.
- Hoe komt het dat het eigen risico meer dan één keer in rekening is gebracht? Dit kan voorkomen wanneer er meerdere schades zijn, daar het eigen risico toegepast wordt op elke individuele schade. Dit betekent dat als er bijvoorbeeld zowel een deuk als een kras is, het eigen risico twee keer toegepast wordt.
- Hoe meten jullie schade aan een huurauto? Voor meer informatie over hoe we schade meten aan een huurauto bij Enterprise, verwijzen we je vriendelijk naar het betreffende artikel: Hoe meet je schade aan een huurauto?
WAT ALS SCHADE AAN MIJN HUURAUTO VEROORZAAKT IS DOOR OVERMACHT (FORCE MAJEURE)?
Als schade aan je huurauto veroorzaakt is door overmacht, wordt het eigen risico alsnog afgeschreven als eerste stap. Als het onderzoek uitwijst dat overmacht inderdaad de oorzaak was van de schade, dan wordt dit natuurlijk zo snel mogelijk rechtgezet.
WAT ALS IK SCHADEVERZEKERING HEB BIJ EEN ANDER BEDRIJF?
Als je je schadeverzekering bij een ander bedrijf dan Enterprise hebt afgenomen, dan kunnen we alleen vriendelijk adviseren om bij hen een claim in te dienen voor de kosten.